BREXIT effect on the Greek and European Economy (GR)

BREXIT effect on the Greek and European Economy (GR)

DANAOS: Αν γίνει το Brexit, ο Πειραιάς θα έχει μια απίστευτη ευκαιρία

danaos ship

Ο διευθύνων σύμβουλος της  DANAOS, Δημήτρης Θεοδοσίου, μιλά για την κατάσταση της ναυτιλίας διεθνώς, για την καινοτομία και τις επενδύσεις.

Dimtiris TheodossiouO Δημήτρης Θεοδοσίου, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της DANAOS management consultants S.A, έχει τριανταετή πολυεπίπεδη εμπειρία ως  Μarine Εngineer σε έναν από τους πιο επιτυχημένους ελληνικούς ομίλους παγκοσμίως. Το 1986, μαζί με τον Δρ. Γιάννη Κούστα, ίδρυσαν την DANAOS «από το μηδέν» και σήμερα η εταιρεία κατέχει ηγετικό ρόλο στον τομέα της ναυτιλίας και των πληροφοριακών συστημάτων. Σε μια εποχή όπου ακόμα και ο εύπορος κατά πολλούς, κλάδος της ναυτιλίας, έχει επηρεαστεί από τα αποτελέσματα της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης και της ελεύθερης πτώσης στην τιμή του πετρελαίου, ο Δημήτρης Θεοδοσίου, μιλά στο Fortune Greece για την κατάσταση στον κλάδου, για την μεγάλη ευκαιρία που δημιουργείται στη χώρα μας ένεκα Brexit, αλλά και για το ποια είναι τελικά η πιο αποδοτική επένδυση.

Fortune Greece: Ποια είναι η αίσθησή σας για την σημερινή κατάσταση; Κάποιοι αναλυτές θεωρούν ότι το Brexit θα βοηθήσει την ναυτιλία στην Ελλάδα.  

Δημήτρης Θεοδοσίου: Όταν τα μεγαλύτερα χρηματιστήρια της Ευρώπης χάνουν καθημερινά έδαφος, λόγω της παγκόσμιας αστάθειας, δεν μπορούμε να είμαστε και πολύ αισιόδοξοι. Νομίζω ότι η κατάσταση μετά το Brexit θυμίζει εκείνη με την κατάρρευση της Lehman Brothers  το 2008. Τα αποτελέσματα της εξόδου της Βρετανίας από την Ευρώπη θα φανούν σε τέσσερα με πέντε χρόνια και δεν νομίζω ότι θα είναι θετικά. Από εκεί και πέρα, αν γίνει το Brexit, o Πειραιάς σίγουρα έχει μια σημαντική ευκαιρία να επωφεληθεί. Για να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει να αναβαθμιστούν οι υποδομές, να γίνουν δρόμοι, γραφεία και πολλά περισσότερα. Για παράδειγμα δεν υπάρχει περίπτωση, να έρθει κάποιος να επενδύσει στην πόλη μας και να κάνει δυο ώρες με το αυτοκίνητο για να μπει στην είσοδο του Πειραιά. Δεν χτίζεται ένα παγκόσμιο κέντρο της ναυτιλίας με αυτές τις συνθήκες. Σαφώς η Ένωση των Ελλήνων Εφοπλιστών πρέπει να συνδράμει. Το Λονδίνο, δεν έχει πλοιοκτησία. Έχει όμως τράπεζες, ασφάλειες, προμηθευτές, νομικές εταιρείες. Για να έρθουν όλες αυτές οι εταιρείες εδώ, που υποθετικά θα μπορούσαν να μεταφέρουν την έδρα τους από την Αγγλία στην Ελλάδα και να μην πάνε στην Κύπρο ή στο Ντουμπάι πρέπει να δημιουργηθεί ένα κέντρο, που θα μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να συνεργαστούν για να κάνουν τη δουλειά τους. Και πριν από όλα αυτά πρέπει να υπάρξει ένα ξεκάθαρο φορολογικό πλαίσιο σε βάθος χρόνου. Δεν μπορούν οι εταιρείες να λειτουργήσουν  με όλες αυτές τις τροπολογίες που κάθε τόσο αλλάζουν και επηρεάζουν όλο το φάσμα της επιχείρησης.

F.G.: Στον αντίποδα, θα μπορούσε κανείς να πει ότι γίνεται μια προσπάθεια για πάταξη της φοροδιαφυγής και του μαύρου χρήματος στην αγορά.

Δ.Θ.: Το πρόβλημα της φοροδιαφυγής, δεν διορθώνεται με το να αλλάζεις το νομικό πλαίσιο κάθε έξι μήνες. Στην Αγγλία, τα λογιστικά πρότυπα, είναι χειρότερα, αλλά ακόμη και έτσι υπάρχει ένα σταθερό πλαίσιο και ξέρεις για τα επόμενα χρόνια τι πρέπει να πληρώσεις. Στην Ελλάδα, έχουμε εξαιρετικά καλούς λογιστές για να βοηθήσουν το κράτος να πατάξει τη φοροδιαφυγή και τη διαφθορά. Δεν γίνεται όμως να θες να προσελκύσεις μεγάλες εταιρείες για να εγκατασταθούν στη χώρα σου και να έρχονται αρχικά με άλλο φορολογικό καθεστώς το οποίο θα αλλάξει αμέσως μετά.

F.G.: Δεν θεωρείτε ότι, τώρα, με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, αρχίζουμε και μπαίνουμε σε μια διαφορετική τροχιά;

Δ.Θ.: Όχι,  δεν βλέπω πως μια τέτοια συμφωνία, που χτυπάει τον μέσο πολίτη και τις επιχειρήσεις, μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα, όταν ειδικά μιλάμε για μια ύφεση παγκόσμιας κλίμακας και έναν λαό καταπονημένο επί έξι χρόνια. Μέχρι να οργανωθεί το κράτος σε όλους τους τομείς που πάσχουν και να αρχίσουν τα πράγματα να δουλεύουν ομαλά, δεν ξέρω τι θα έχει μείνει όρθιο στον τόπο. Επίσης, δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιος ο οποίος είναι ικανός να διοικήσει προς αυτήν την κατεύθυνση.

F.G.: Πολλοί θεωρούν ότι ο εφοπλισμός, τυγχάνει ευνοϊκής μεταχείρισης σε ότι αφορά τη φορολογία στην Ελλάδα.

Δ.Θ.: Τα καράβια βγάζουν τα έσοδά τους ταξιδεύοντας σε όλον τον κόσμο. Αυτό δεν σημαίνει πως μια εταιρεία που έχει γραφεία στην Αθήνα, πρέπει να φορολογείται και σύμφωνα με το ελληνικό καθεστώς. Άρα αποδίδουμε ότι μας αναλογεί σε σχέση με τη δραστηριότητά μας στη χώρα. Ωστόσο, υπάρχουν τμήματα της DANAOS, όπως το τμήμα της πληροφορικής και του R&D (research and development) που είναι στην Ελλάδα και φορολογούμαστε κανονικά με το ισχύον πλαίσιο. Βέβαια, φορολογούμαστε σε κέρδη, και κέρδη αυτήν την εποχή δεν υπάρχουν- στην πραγματικότητα η φορολογία για τις εταιρείες έχει νόημα, μόνον όταν υπάρχουν κέρδη.

F.G.: Πώς σχολιάζετε τη συμφωνία με την Cosco για τον ΟΛΠ.

Δ.Θ.: Τα εσωτερικά της συμφωνίας δεν τα γνωρίζω. Ωστόσο το γεγονός ότι η COSCO έχει φέρει τόσα κοντέινερ, ότι έχει γεμίσει το μισό λιμάνι και το ότι δουλεύει τόσος κόσμος εδώ, είναι ξεκάθαρα θετικό και θα γίνεται όλο και θετικότερο όσο η συμφωνία θα προχωρά προς την υλοποίησή της.

F.G.: Ποιες είναι οι δραστηριότητες του ομίλου DANAOS;
Δ.Θ.: Είμαστε ένας μεγάλος όμιλος που έχει κάτω από την ομπρέλα του διάφορες εταιρείες. Η ναυτιλιακή μας είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, έχει γραφεία στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο, στην Κύπρο στη Σιγκαπούρη, στο Αμβούργο και στο Ντουμπάι.

Στο Ζαΐρ, δημιουργούμε τώρα μια ακαδημία εκπαίδευσης ναυτικών για να στελεχώνουμε τα πλοία μας κατευθείαν με καταρτισμένο πλήρωμα από εκεί. Αντίστοιχη σχολή για αξιωματικούς, έχουμε στην Ουκρανία. Ο στόλος μας υπολογίζεται στα 60 κοντέινερς.

Ακόμη, υπάρχει μια real estate εταιρεία που λέγεται Εξέλιξη, είναι αμιγώς ελληνική και η οποία εκμεταλλεύεται τα ακίνητα του ομίλου. Επίσης, έχουμε την DANAOS management and consultants που είναι ίσως η πρώτη εταιρεία πληροφορικής για ναυτιλιακές στον κόσμο και απασχολεί 80 άτομα στην Ελλάδα, ενώ στην Ινδία που είναι τα γραφεία μας τα οποία σχετίζονται με το software κομμάτι εργάζονται ακόμη 40 άτομα. Επίσης, υπό τον όμιλό μας βρίσκεται η Zulu που είναι χρηματιστηριακή.

 

F.G.: Πως επηρεάζεται η ναυτιλιακή του ομίλου, από την πτώση της τιμής του πετρελαίου;
Δ.Θ.: Η πτώση της τιμής του πετρελαίου, δεν έχει άμεση επίπτωση πάνω μας. Έχει επίπτωση όμως στην αγορά και η αγορά μας επηρεάζει. Αυτήν τη στιγμή, τα καράβια ξηρού φορτίου και τα κοντέινερς, σημειώνουν χαμηλότερα έσοδα, όσο ποτέ. Η ναυτιλία, παγκοσμίως κινείται σε πτωτικές τάσεις, η οικονομία μετά το κράχ του 2008 έχει εισέλθει σε πτωτική πορεία και το αποτέλεσμα της πτώσης είναι ότι έχει μειωθεί η κατανάλωση, άρα και η ζήτηση και ως εκ τούτου ο όγκος και το κόστος της μεταφοράς. Από όλη αυτήν την αλυσίδα τα καράβια επηρεάζονται σημαντικά και πλέον ακόμα και οι εφοπλιστές βάζουν ιδία κεφάλαια για να συντηρούν τα πλοία.

F.G.: Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση και να γίνει επανεκκίνηση της οικονομίας
Δ.Θ.: Σήμερα ο πλούτος είναι  συσσωρευμένος σε ελάχιστους και επενδύσεις στην αγορά δεν γίνονται. Κυρίως το χρήμα που κινείται παγκοσμίως είναι λογιστικό μέσα από ποσά που διατίθενται στις χρηματιστηριακές αγορές ή στις αγορές συναλλάγματος , αλλά χρήματα στην πραγματική οικονομία δεν εισέρχονται. Επιπλέον η πολιτική  της ευρωπαϊκής κοινότητας αντί να υποτιμήσει το νόμισμα και άρα να προσελκύσει επενδύσεις, υπερτιμά το νόμισμα και αυτό δεν βγάζει πουθενά.

F.G.: H Danaos, έχει αναγκαστεί να προχωρήσει σε απολύσεις λόγω της γενικότερης κατάστασης;
Δ.Θ.: Όχι, η εταιρεία μας  λειτουργεί ως οικογένεια. Δεν μας ενδιαφέρει να απολύσουμε άτομα για να μειώσουμε τα κόστη καθώς αυτό δεν θα κάνει κάποια σημαντική διαφορά για εμάς. Στη Danaos έχουμε υπαλλήλους που ξεκίνησαν από πολύ μικρή ηλικία στην εταιρεία και έχουν συνεισφέρει πολλά.  Από την άλλη επαφίεσαι στην αρετή και την εργατικότητα του καθενός. Αν κάποιος έχει φτωχά αποτελέσματα και προσπαθείς να τον συμβουλέψεις, να τον μάθεις, να τον παρακινήσεις αλλά αυτό δεν αλλάζει τότε είναι μονόδρομος να διακοπεί η συνεργασία και πιστέψτε με, αυτή είναι μια από τις χειρότερες στιγμές για την εταιρεία μας.

F.G.: Που επενδύει η DANAOS σήμερα;
Δ.Θ.: Η DANAOS επενδύει, από τα πρώτα βήματά της, στο κομμάτι της έρευνας. Έχουμε πελάτες την κρατική εταιρείας της Ινδίας και του Κουβέιτ και αυτά είναι μεγάλα κατορθώματα που χτίστηκαν πάνω στην μακροπρόθεσμη επένδυση στην έρευνα και την καινοτομία. Δεν θα είχαμε καταφέρει ποτέ να κλείσουμε αυτές τις μεγάλες συμφωνίες, εάν πρώτα δεν είχαμε διαθέσει πολλά χρήματα πάνω στο ερευνητικό κομμάτι. Η επιτυχία είναι απ’ τις 50 δουλειές που βγαίνουν διεθνώς να παίρνεις τις 30 και να τις τελειώνεις εμπρόθεσμα, και αυτό το καταφέρνεις μόνο όταν είσαι διορατικός και πρωτοπόρος στον τομέα σου.

Προσωπικά, πιστεύω ότι πλούσιος είναι αυτός που έχει ένα ευρώ πάνω από αυτά που χρειάζεται. Το θέμα είναι πόσα χρειάζεται και το σίγουρο είναι ότι όσο πιο μορφωμένος είναι κάποιος, τόσο πιο λίγα χρειάζεται. Άρα, σύμφωνα με αυτόν τον συλλογισμό, η επένδυση στην μόρφωση και στην έρευνα, είναι η πιο ασφαλής και προσοδοφόρα επένδυση είτε σε ότι αφορά τον άνθρωπο, είτε σε ότι αφορά την φιλοσοφία μιας εταιρείας.

F.G.: Τι είναι το DANAOSone;
Δ.Θ.: To DANAOSone είναι σαν το LinkedIn του ναυτιλιακού κλάδου με στόχο να συνδέσει εταιρείες καταρχήν μεταξύ τους, ώστε να αποφευχθούν πολλές manually διαδικασίες και να αυτοματοποιηθούν κάποια κομμάτια της επικοινωνίας. Χρησιμοποιήσαμε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά όλες οι καλές ιδέες δεν αποδίδουν απ΄την μια στιγμή στην άλλη. Θέλει χρόνο, δοκιμές και κόπο. Στη συνέχεια, το DANAOSone συνδέει και ανεξάρτητους χρήστες που απασχολούνται ή που θέλουν να απασχοληθούν στον τομέα της ναυτιλίας. Άλλη μια λειτουργία της DANAOSone που θα ενεργοποιηθεί άμεσα είναι ότι θα υπάρχει μια βάση δεδομένων όπου θα μπορεί κάποιος που έχει μια καινοτόμα ιδέα, να ανεβάζει την παρουσίασή της, και αν είναι καλή και υπάρξει ενδιαφέρον από κάποια ναυτιλιακή εταιρεία να έρθουν σε επαφή.

F.G.: Θα παροτρύνατε τους Έλληνες να ασχοληθούν με τα ναυτιλιακά;
Δ.Θ.: Οι Έλληνες είναι πολλοί ικανοί ως λαός. Μπορεί οι βόρειοι να είναι πιο οργανωτικοί πάνω στη δουλειά τους αλλά οι Έλληνες βρίσκουν λύσεις και λειτουργούν πολύ καλά σε συστηματοποιημένα εργασιακά περιβάλλοντα όπως αυτά του ναυτιλιακού κλάδου οπότε, ναι, τους θέλουμε στον χώρο.

F.G.: Πως θα σχολιάζατε τα φετινά Ποσειδώνια; Ήταν μια επιτυχημένη διοργάνωση από πλευράς απήχησης εκθετών και κοινού. Έκλεισαν όμως εμπορικές συμφωνίες; 

Δ.Θ.: Τα Ποσειδώνια είναι μια φιέστα- μια έκθεση status. Εμείς, δεν κλείσαμε ποτέ μεγάλες συμφωνίες στα Ποσειδώνια αλλά στη φετινή διοργάνωση, έβλεπες ότι οι άνθρωποι δεν ήθελαν να ακούσουν για καινούργια πράγματα. Αυτό ήταν το αρνητικό αν και από πλευράς διοργάνωσης ήταν πολύ καλή χρονιά. Το κλίμα όμως, ήταν ακριβώς όπως και με τις επενδύσεις. Ο κόσμος πλέον, δεν ψάχνει να φτιάξει κάτι νέο στη δουλειά του, κάτι καινούργιο που θα του σώσει πολλά  περισσότερα χρήματα μελλοντικά γιατί είναι όλοι επηρεασμένοι από την δύσκολη περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Όμως, η ναυτιλία αυτό είναι: να ψάχνεις όλο και καλύτερες λύσεις για τα ίδια προβλήματα. Πως θα πάει λοιπόν μπροστά ο κλάδος μας και ειδικά στο κομμάτι της πληροφορικής, όταν οι μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο, δεν εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τις καινοτόμες ιδέες; Ο λόγος που συμβαίνει αυτό, έγκειται στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που αποτελεί το μοναδικό ζήτημα που τους απασχολεί και προσπαθούν να βρούν λύση.

 

Advertisements